søndag den 14. april 2013

Simi Jan: Til te hos Teleban


Simi Jan: Til te hos Teleban, 2012

Jeg har efterhånden læst en del bøger om Irak og Afghanistan krigene -  biografier (Sadam Hussein og Osama Bin Laden), eller øjenvidneberetninger fra befolkningen, soldater eller jounalister.
Lad mig sige det kort: Det vi hører/læser om i de vestlige medier, hænger meget dårligt sammen, med den virkelighed der er i de respektive lande ....
Simi Jan, TV2's korrespondent, boede i næsten fem år i Pakistan og Afghanistan. Hun boede blandt befolkningen, hvor vestlige jounalister oftest bor  bag høje mure med pigtråd og vagter - dvs. helt væk fra lokal befolkningen.
Simi kommer helt ind under huden på "høj og lav" i både Pakistan og Afghanistan, og jeg beundrer hendes mod. Ikke så få gange kunne hun havde været dræbt ......
Denne bog er troværdig, og giver et nuanceret billede af hverdagslivet i Afghanistan på både godt og ondt, hvor befolkningen kun har få pæne ord at sige om besættelsesmagten, men hvor der også er stor frygt for hvad der sker, når besættelsesmagten forlader landet.

Hvis du er interesseret i den virkelighed som Simi Jan har oplevet i de to lande, så læs denne bog!
Den handler ikke kun om uroen i de to lande, men også om Simi Jans søgen efter egne rødder, og hendes kærlighed til de to nationer.


Se min bogliste 2013 her
Se min bogliste 2012 her

3 kommentarer:

Connie sagde ...

Tak for tippet :-) ... Jeg har set nogle af TV2 dokumentarprogrammerne "Korrespondenterne" hvor Simi Jan også var med ... hatten af for de der tør være i "orkanens øje", så vi andre kan få serveret nyhederne i vores stuer!

Krearier sagde ...

Ja, jeg turde overhovedet ikke være i de omtalte lande.
Man skal godt nok have nerver af stål!
Tænker tit, når der bliver reporteret fra f.eks. et marked (det kan også være Israel eller Palenstina), at der nemt kan komme en selvmordsbomber forbi .....

Connie sagde ...

Kan kun give dig ret! Eller når de rapporterer ind om aftenen, og man i mørket kan se mortergranater der sprænger i baggrunden ... pyha! Det er ikke for tøsedrenge, den type job! Men godt at nogle tør og vil :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...