onsdag den 24. april 2013

Tyler Hamilton: Det hemmelige løb


Tour de France set indefra, 2012
Det er mange mange år siden, jeg sidst forlod sommersolen for at følge med i Tour de France. Jeg gjorde det dengang, hvor dopingspøgelset endnu ikke lå fælt over feltet - dvs. inden Bjarne Riis vandt i 1996. ....
Selvfølgelig har jeg - på regnvejrsdage - set lidt cykling, og været dybt forundret over, at Lance Armstrong kunne vinde igen og igen. Eller en rytter lige pludselig kunne sætte alle på en rute, og vinde en etape.
Når man læser: Det hemmelige løb, får man ærligt og konkret af vide, hvordan Armstrong og andre topryttere kunne, lige som Hamilton selv cyklede sig til flotte sejre, under Bjarne Riis's dopingvinger.
At dope sig, var lige så almindeligt, som at spise, og ikke mindst derfor syntes Armstrong ikke at have et problem med det. For ham handlede det om, at dope sig "bedst", for han VILLE vinde, koste hvad det koste ville.
Han vandt også - men i dag er alt taget fra ham. Man kan diskutere hvor vidt det er okay, efter som de fleste ryttere var dopede .....

Jeg fandt bogen yderst interessant, for de gisninger jeg/vi har haft i mange år, viste sig at holde vand. ......


Se min bogliste 2013 her
Se min bogliste 2012 her

5 kommentarer:

Nola sagde ...

jeg er (også) holdt op med at se cykelløb, har svært ved at forholde mig til så megen hykleri for så mange penge.
God dag :-)

Design À la Camara sagde ...

Det er ikke min kop te med alt det doping. Men det er på ingen måde ukendt fænomen tænk på de øsstyske atleter, tag russerne med. Mange af disse mennesker har i dag ikke ordentlig liv - men for nationens skyld, måtte de være de ultimative forsøgskaniner. Cykelsporten ry må siges at være godt blanket af. SKeletterne vælter ud af skabene. Det som vi alle godt vidste

Design À la Camara sagde ...

er for træt til at stave - tasturet har sit eget liv - who cares :-D

Krearier sagde ...

Nola - Men landskabet i Frankrig er flot, så skulle det regne til sommer (som det jo nok gør ......), så kan man altid nyde udsigten :D

Krearier sagde ...

Mille - Nej, det er bestemt ikke ukendt! Mange gange vidste vi jo ikke om østlandene reelt stillede op med mænd - i de kvindelige discipliner :D
Tror bestemt heller ikke, at Carl Louis har været hel ren!
Nu ved vi 100% at cykelsporten var så uren som den kunne være - indrømmelserne kom bare meget meget sent. Ret grinagtigt!
Mon du har skrevet fra iPad - de har deres eget (stave)liv :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...